Creatieve kindercoaching!!

Posted by in Blog door Madicke on mrt 22, 2016

Creatieve kindercoaching!!

Op dit moment volg ik de bijscholing tot ‘Creatieve kindercoach’ op de Jip&Jan academie. Wat is het prachtig om creativiteit in te zetten als ingang voor kindercoaching en kindertherapie! Dit is echt waar ik naar toe wil als kindercoach. Creativiteit speelde al een grote rol in mijn omgang met kinderen, maar de creatieve coachtechnieken die ik in deze bijscholing aangereikt krijg, geven mij nog meer handvatten voor de kindercoaching.

De invulling die Roeland Frank Hoefsloot in zijn boek ‘Kunstzinnig dynamisch Coachen’ geeft aan het begrip creativiteit sluit goed aan bij mijn visie op het ‘creatief coachen’. Voor mij staat creativiteit voor het denken buiten de kaders: oude zienswijzen loslaten en zelf eigen wijzen bedenken voor het omgaan met bepaalde situaties en het oplossen van problemen. (‘Eigenwijze‘ mensen worden vaak creatief genoemd 🙂 .) Roeland Frank Hoefsloot duidt dit aan met het begrip ‘grote creativiteit’. Met ‘kleine creativiteit’ duidt hij op al het kunstzinnige; tekenen, schilderen, boetseren, muziek maken, dansen enz. Volgens hem kun je de kleine creativiteit inzetten om de grote creativiteit te stimuleren. Situaties uit het dagelijks leven kunnen in het klein worden geoefend in het kunstzinnig werken. Kinderen die bijvoorbeeld verlegen zijn, kunnen eerst al schilderend op papier leren om hun ruimte in te nemen. Als een kind leert én durft om zijn eigen ruimte in te nemen in het klein op het papier, zal dit oefenen zeker van invloed zijn op het grote, het dagelijks leven. Het geleerde kan nog concreter worden geoefend in rollenspel, zodat de transfer van het geoefende naar het dagelijks leven nog bewuster wordt gemaakt bij het kind.

In de bijscholing ervaren wij als kindercoach zelf hoe het is om creatief bezig te zijn en op deze manier je grenzen te verleggen. Het is prachtig en vooral inspirerend om te zien hoe een creatief kunstwerk een spiegel van jezelf is, waaruit zoveel te lezen valt! Ik verheug me nu al op de volgende bijscholingsdag!

Hieronder een impressie van de creatieve opdrachten; een foto van een individuele en een groepsopdracht. De groepsopdracht kan gebruikt worden in een ouder- en kindsessie.

Individuele opdracht voor oudere kind en ouder

Individuele opdracht voor oudere kind en ouder

Groepswerk. Met elkaar werken aan een mandala.

Groepswerk. Met elkaar werken aan een mandala.

468 ad

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

Facebook