Wie ben ik

Madicke Ros-Roos

ditism (2)woorden

Genieten in de natuur!

Junibacken is een Zweeds woord. Letterlijk betekent het ‘juni-bekken’: een lager gelegen plek in de natuur die in juni zijn hoogtij viert met de weelderige bloesembomen. Een plek waarin het ritme van de natuur prachtig te volgen is.

Kinderboekenschrijfster Astrid Lindgren (vooral bekend door de boeken over Pippi Langkous) verzon dit woord als benaming voor het thuis van haar karaktertje Madicken (waar ik naar vernoemd ben). In Nederland werd het boek Madicken på Junibacken vertaald als Madieke van de Berkenheuvel. Junibacken, ofwel Madickens thuis, is een plek waar de natuurelementen een grote rol spelen en waar Madicken zich veilig, omhuld, blij, maar ook avontuurlijk voelt. Als Madicken daar in haar nopjes is, “voelt ze het leven in zich bruisen”.

In praktijk Junibacken wil ik kinderen helpen om net als Madicken ‘het leven te voelen bruisen.’ Tussen de struiken in een kleine tuin in Scheveningen ligt de kleine blokhut met natuurlijke uitstraling waarin ik samen met de kinderen aan de slag ga met allerlei verschillende speltechnieken.

Soms zijn er dingen in het leven, waarvan je zeker weet dat ze bij je horen. Voor mij is dat het werken met kinderen. Na het behalen van mijn vwo-diploma ben ik dan ook meteen naar de Pabo gegaan (Bacheloropleiding leraar Basisonderwijs), die ik in minder dan 3 jaar heb afgerond. Ik kon niet wachten om te beginnen met lesgeven. Al tijdens deze opleiding werkte ik als invalkracht op verschillende scholen. Dit is voor mij een belangrijke ervaring geweest. Bij het invallen op de verschillende scholen kon ik mij oriënteren op de verschillende pedagogische stijlen. Ik werk nu 11 jaar op de school waar ik ook mijn eindstage heb gelopen. Eerst fulltime, maar omdat ik moeder werd werk ik momenteel nog maar een dag per week.

Mijn hart ligt bij dit werk, maar de kant die het onderwijs nu opgaat maakt dat het mij niet meer het plezier en de voldoening geeft als 11 jaar terug. Er wordt steeds meer nadruk gelegd op het cognitieve en het presteren. Bij het opgroeien tot een evenwichtige mens, zouden naar mijn mening alle ontwikkelingsgebieden van een kind aangesproken moeten worden. Bij het werk als kindercoach en kindertherapeut kan ik beter aansluiten bij de talenten en mogelijkheden van elk kind. Ik geniet ervan om bij elk kind op zoek te gaan naar deze talenten en mogelijkheden.

Gitaarspelen en zingen

Ik ben dankbaar dat mijn ouders mij op verschillende gebieden hebben uitgedaagd. Ik vind het heerlijk om met mijn neus in de boeken te zitten. Ik houd ervan om creatief bezig te zijn met mijn handen; ik teken graag en zit graag achter de naaimachine om ‘zonnekindpoppen’ te maken. Maar ook muziek maken geeft me veel voldoening. Deze creatieve elementen heb ik ook altijd geprobeerd terug te laten komen in mijn opleidingskeuzes.

Het genieten van de natuur speelt een belangrijke rol in mijn leven. Ook in de coaching grijp ik vaak terug op de natuur als inspiratiebron. Samen met mijn man en twee kinderen ben ik vaak in het bos of op het strand te vinden. Ook genieten natuurlijke materialen en natuurlijke voeding mijn voorkeur. Mijn kinderen hebben mij nog bewuster gemaakt van het belang om liefdevol om te gaan met opgroeiende kinderen. Ik ben me door hen gaan verdiepen in het Natuurlijk ouderschap (Attachment Parenting). Hierbij staat het bewust investeren in een goede hechting centraal, zodat het kind vanuit die hechting veilig en steeds meer zelfstandig de wereld tegemoet kan treden. Wat is het wonderlijk, dat je als ouder zoveel van je kind kunt leren, ook over jezelf!

Opleidingen

  • 2016: Bijscholing Creatieve Kindercoaching gevolgd, Jip & Jan Academie te Almere.

 

  • 2016: Diploma Holistisch Kindertherapie behaald, Nieuwetijdscentrum Lichtkind Lichtvlinder te Maarssen. Scriptie: ontwerpen van prentenboek met spelmaterialen dat kan worden ingezet in de holistisch kindertherapie

 

  • 2015: Diploma Kindercoach behaald, De Nationale Handels Academie te Panningen

 

  • 2007: Diploma Bacheloropleiding Leraar Basisonderwijs behaald, Hogeschool Inholland te Den Haag. Differentiatieminors Speciale Leerlingenzorg, Oriëntatie op specialist Muziek in het primair onderwijs, Kunst in het primair onderwijs. Met Certificaa ICT-E
  • 2007: Diploma Christelijk Basisonderwijs (behorende bij Bacheloropleiding Leraar Basisonderwijs) behaald, Hogeschool Inholland te Den Haag.

 

  • 2004: VWO-diploma behaald, Vrijzinnig Christelijk Lyceum te Den Haag. Profiel Cultuur en Maatschappij, met in de vrije ruimte Culturele en Kunstzinnige Vorming 3; Beeldende Vorming.
Facebook